GE2123






PROFORMA KURSUS
Course Proforma



FAKULTI PENDIDIKAN
Faculty of Education


GGGE2123
TEKNOLOGI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN


SEMESTER I
SESI 2015-2016

TEMPAT: Dewan Budiman

HARI/ MASA : 11 – 12 TGH

TARIKH PENTING:

Laporan Amali: Minggu ke-12


Pensyarah/Lecturer:

MEJAR MOHD JASMY BIN ABD RAHMAN
mjas@ukm.edu.my (0193381061)

PM. DR. JAMALUDDIN HJ BADUSAH
drjamal08@gmail.com (0123816272)

EN. MD YUSOFF DAUD
mdyusoffdaud@ukm.edu.my
(0196522254)

DR. MOHD KHALID BIN MOHAMAD NASIR
mdkhalid@ukm.edu.my
(01115154449)

Prasyarat/Pre-requisites:

Tiada













  1.0          Hasil Pembelajaran/Learning Outcomes

Di akhir kursus, pelajar

  1. Dapat menguasai konsep dan komponen-komponen teknologi dan inovasi dalam pendidikan.
able to master the concepts and components of technology and innovation in education.

  1. Dapat menguasai penggunaan pelbagai sumber pembelajaran.
able to master the use of various learning resources.

  1. Dapat mengenalpasti kaedah dan teknik yang sesuai untuk pengajaran menerusi sumber pembelajaran.
to identify appropriate methods and techniques for teaching through learning resources.

  1. Dapat mengenalpasti bidang-bidang yang boleh dijadikan penyelidikan dalam bidang teknologi dan inovasi dalam pendidikan.
able to identify areas that could be research in the field of technology and innovation in education.

2.0          Sinopsis

Kursus ini bertujuan memperkenal dan memberi pengetahuan kepada pelajar tentang konsep inovasi dan teknologi serta peranannya dalam pendidikan. Pelajar akan diberikan kemahiran menghasil bahan elektronik dan bukan elektronik. Pengendalian bahan tersebut akan membantu pelajar tentang isu dan inovasi yang terlibat  dalam pemilihan, penyerapan, penggunaan, penilaian dan penghasilan media pendidikan. Penekanan akan diberikan kepada bahan bantu mengajar, komputer dan aplikasi teknologi maklumat. Di samping itu pelajar didedahkan dengan isu-isu semasa dan inovasi dalam Teknologi Pendidikan yang berteraskan e-pembelajaran dan m-pembelajaran. Kursus ini dikendalikan secara teori dan latihan amali.

This course is designed to introduce and educate the students about the concept of innovation and technology and its role in education. Students will be taught the skills of producing electronic and non-electronic materials. Handling materials will help students on issues and innovation involved in the selection, adoption, use, evaluation and production of educational media. Emphasis will be on teaching aids, computer and information technology applications. In addition, students are exposed to current issues and innovations in education technology based e-learning and m-learning. This course is conducted both theoretical and practical training.



3.0          Rujukan

Jonassen, D. H., Howland, J. L., Moore, J. L. & Marra, R. M. 2008. Learning to solve problems with technology: a constructivist perspective. 2nd Ed. New Jersey: Merrill Prentice Hall.
Jonassen, D. H. 2007. Computers as mindtools for schools: engaging critical thinking. (3rd ed.) New Jersey: Merrill-Prentice Hall.
Shelley, Cashman, Gunter & Gunter. 2008. Integrating Technology in the Classroom.  3rd Ed. Boston: Thompson Course Technology.
Smaldino, S.E., Russell, J.D., Heinich, R. Molenda, M. 2009. Intructional Media and Technologies for Learning. Edisi ke8. New Jersey: Merrill Prentice Hall.
Timothy, J. Newby, Donald, A Stepich, James, D, Lehman & James, D. Russel. 2009. Educational Technology for Teaching and Learning (3rd Edition). Ohio: Merill Prentice Hall.




4.0          Jam Pengajaran  dan Pembelajaran

Aktiviti
Jumlah Jam
Kuliah, Pembentangan dan Tugasan
42
Peperiksaan
28
Kerja lapangan
30
Pembelajaran individu
20
Jumlah
120



5.0          Pelaksanaan & Jumlah Jam notional

Minggu
Topik
Kuliah
Kerja Lapangan
Peperiksaan
Belajar
Individu
Jumlah
1
Taklimat kursus dan penggunaan ifolio
3
3
2
2
10
2
Konsep Teknologi & Inovasi
3
3
2
2
10
3
Prinsip BBM
3
3
2
2
10
4
Grafik dalam Pendidikan
3
3
2
2
10
5
Pemilihan & Penilaian Media
3
3
2
2
10
6
Fotografi dalam pendidikan
3
3
2
2
10
7
Video dalam pendidikan
3
3
2
2
10

CUTI PERTENGAHAN SEMESTER 





8
Mulitimedia dalam p d p
3
3
2
2
10
9
Laman web dan fungsi
3
3
2
2
10
10
Blog dalam pendidikan
3
3
2
2
10
11

M-Pembelajaran
3
0
2
0
05
12

Pembentangan Projek Kumpulan
3
0
2
0
05
13

Pembentangan Projek Kumpulan
3
0
2
0
05
14
Refleksi  & Kesimpulan

3
0
2
0
05

Jumlah Jam Pembelajaran dalam satu semester
42
30
28
20
120

Jumlah jam ‘Notional’ yang diperlukan




3

Jumlah Jam ‘Notional’





3












6.0  Mod Penilaian/ Evaluation Mode

Item
Peratus/percentage
Tugasan Individu
   

30
Tugasan Kumpulan
   

30
Peperiksaan Akhir
  

40
Jumlah
100





7.0       Perancangan Kandungan Kursus



Minggu


Topik

Pensyarah

Tutorial/Aktiviti
1


Taklimat kursus dan penggunaan ifolio
  • Pengenalan
  • Definisi konsep
  • Teknologi dan Inovasi dalam pendidikan
Mejar Jasmy
·       Pendaftaran  kumpulan tutorial .
·       Taklimat kursus dan pendaftaran kumpulan Tutorial

2



Inovasi dan reformasi kurikulum : Tuntutannya terhadap profesionalisme perguruan
·          Inovasi kurikulum
·          Reformasi kurikulum
·          Profesionalisme perguruan
Mejar Jasmy
·       Pendaftaran  kumpulan tutorial .
·       Perbincangan tajuk-tajuk esei tugasan kumpulan.

3






Teknologi dan inovasi dalam pendidikan : konsep dan kegunaan
  • Definisi teknologi
  • Kepentingan bahan
  • Bahan sumber
  • Faedah penggunaan
Md. Yusoff Daud
·         Mengumpul koleksi foto dan video klip inovasi dari laman web/ pendidikan

·         Tugasan individu : email dan biodata individu
4



Prinsip dan penggunaan BBM dalam proses pengajaran dan pembelajaran
  • Penggunaan BBM
  • Kepentingan BBM
  • Hubungan BBM dengan kemahiran Insaniah

Md. Yusoff Daud
·         Pembinaan laman web/ blog
·         Tugasan individu 1a
5





Grafik dalam Pendidikan
  • Asas grafik
  • Elemen-elemen dalam grafik
  • Prinsip-prinsip grafik
  • Grafik dalam pendidikan

Md. Yusoff Daud
·         Pembinaan website/blog
·         Tugasan individu 1a

6



Pemilihan dan Penilaian Media Pengajaran
  • Prinsip pemilihan media
  • Kriteria pemilihan media
  • Penilaian penggunaan media

En. Md. Yusoff Daud
·         Membina bahan bantu mengajar bukan elektronik

·         Tugasan 1b


7







Bahan fotografi dalam pengajaran dan pembelajaran
  • Asas fotografi
  • Fotografi digital
  • Fotografi dalam pendidikan
Mejar Jasmy
·         Sambungan membina bahan bantu mengajar bukan elektronik

·         Tugasan Kumpulan 1b




CUTI PERTENGAHAN SEMESTER



8





Bahan video dalam pengajaran dan pembelajaran
  • Sumber asas dan muat turun
  • Penggunaan video dalam pendidikan
Mejar Jasmy
·         Pengumpulan bahan-bahan

·         Tugasan kumpulan
9

Multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran
  • Definisi multimedia
  • Bahan-bahan multimedia dan fungsi dalam pendidikan

Dr. Mohd Khalid
·         Pengintegrasian bahan-bahan

·         Tugasan kumpulan

10





Aplikasi perisian persembahan dan penyampaian maklumat berteraskan komputer dan sesawang (web)
  • Penggunaan perisian
  • Fungsi perisian, kebaikan dan kelemahan perisian

PM Dr. Jamaludin Hj Badusah
·         Penulisan akhir

·         Raptai pembentangan

·         Tugasan kumpulan


11







Penggunaan aplikasi e-group dalam interaksi dan hubungan maya dalam pendidikan
·         e-group
·         Prinsip pemilihan
·         Aplikasi dalam pengajaran dan pembelajaran


PM Dr. Jamaludin Hj Badusah
·         Pembentangan tugasan kumpulan
12







Blog sebagai alat komunikasi dan bahan pembelajaran
·         Blog
·         Prinsip pemilihan
·         Kepentingan dalam pembelajaran
·         Aplikasi dalam pengajaran dan pembelajaran

Dr. Mohd Khalid
·         Pembentangan tugasan kumpulan
13







m-pembelajaran sebagai inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran
·         Pengajaran menggunakan PDA/ telefon bimbit (m-learning)
·         Aplikasi gabungan komputer
·         Pembelajaran berdasarkan kesesuaian

Dr. Mohd Khalid
·         Pembentangan tugasan individu
14

Refleksi dan Kesimpulan
·         Inovasi dan Teknologi dalam Pendidikan
PM Dr. Jamaludin Hj Badusah
·         Pembentangan tugasan individu
·         Penilaian pelajar atas talian tentang kursus.



CUTI ULANGKAJI



PEPERIKSAAN AKHIR SEMESTER



No comments:

Post a Comment