PROFORMA
KURSUS
Course
Proforma
|
|||
FAKULTI
PENDIDIKAN
Faculty
of Education
|
|||
GGGE2123
TEKNOLOGI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN
|
SEMESTER
I
SESI
2015-2016
|
TEMPAT:
Dewan Budiman
HARI/
MASA : 11 – 12 TGH
TARIKH
PENTING:
Laporan
Amali: Minggu ke-12
|
|
Pensyarah/Lecturer:
MEJAR
MOHD JASMY BIN ABD RAHMAN
mjas@ukm.edu.my
(0193381061)
PM.
DR. JAMALUDDIN HJ BADUSAH
drjamal08@gmail.com
(0123816272)
EN.
MD YUSOFF DAUD
mdyusoffdaud@ukm.edu.my
(0196522254)
DR.
MOHD KHALID BIN MOHAMAD NASIR
mdkhalid@ukm.edu.my
(01115154449)
|
Prasyarat/Pre-requisites:
Tiada
|
||
1.0 Hasil Pembelajaran/Learning Outcomes
Di akhir kursus, pelajar
- Dapat menguasai konsep dan komponen-komponen teknologi dan inovasi dalam pendidikan.
able to master the concepts and components
of technology and innovation in education.
- Dapat menguasai penggunaan pelbagai sumber pembelajaran.
able to master the use of various
learning resources.
- Dapat mengenalpasti kaedah dan teknik yang sesuai untuk pengajaran menerusi sumber pembelajaran.
to identify appropriate
methods and techniques for teaching
through learning resources.
- Dapat mengenalpasti bidang-bidang yang boleh dijadikan penyelidikan dalam bidang teknologi dan inovasi dalam pendidikan.
able to identify areas
that could be research in the field of technology and innovation in
education.
2.0 Sinopsis
Kursus ini bertujuan memperkenal dan memberi pengetahuan kepada pelajar tentang konsep inovasi dan teknologi
serta peranannya dalam pendidikan. Pelajar akan diberikan kemahiran menghasil
bahan elektronik dan bukan elektronik. Pengendalian bahan tersebut akan
membantu pelajar tentang isu dan inovasi yang terlibat dalam pemilihan, penyerapan, penggunaan,
penilaian dan penghasilan media pendidikan. Penekanan akan diberikan kepada bahan bantu mengajar,
komputer dan aplikasi teknologi maklumat. Di samping itu pelajar didedahkan
dengan isu-isu semasa dan inovasi dalam Teknologi Pendidikan yang berteraskan
e-pembelajaran dan m-pembelajaran. Kursus ini dikendalikan secara teori dan
latihan amali.
This course is designed to introduce and educate the students about the concept of innovation and technology and its role in education. Students will be taught the skills of producing electronic and non-electronic materials. Handling materials will help students on issues and innovation involved in the selection, adoption, use, evaluation and production of educational media. Emphasis will be on teaching aids, computer and information technology applications. In addition, students are exposed to current issues and innovations in education technology based e-learning and m-learning. This course is conducted both theoretical and practical training.
3.0 Rujukan
Jonassen, D. H., Howland, J. L., Moore, J. L. & Marra, R. M.
2008. Learning to solve problems with
technology: a constructivist perspective. 2nd Ed. New Jersey: Merrill
Prentice Hall.
Jonassen, D. H. 2007. Computers
as mindtools for schools: engaging critical thinking. (3rd ed.) New Jersey:
Merrill-Prentice Hall.
Shelley, Cashman, Gunter & Gunter. 2008. Integrating Technology in the Classroom. 3rd Ed. Boston: Thompson Course Technology.
Smaldino, S.E., Russell, J.D., Heinich, R. Molenda, M. 2009. Intructional Media and Technologies for
Learning. Edisi ke8. New Jersey: Merrill Prentice Hall.
Timothy,
J. Newby, Donald, A Stepich, James, D, Lehman & James, D. Russel. 2009.
Educational Technology for Teaching and Learning (3rd Edition).
Ohio: Merill Prentice Hall.
4.0 Jam Pengajaran dan Pembelajaran
Aktiviti
|
Jumlah Jam
|
Kuliah, Pembentangan dan Tugasan
|
42
|
Peperiksaan
|
28
|
Kerja lapangan
|
30
|
Pembelajaran individu
|
20
|
Jumlah
|
120
|
5.0 Pelaksanaan & Jumlah Jam notional
Minggu
|
Topik
|
Kuliah
|
Kerja
Lapangan
|
Peperiksaan
|
Belajar
Individu
|
Jumlah
|
1
|
Taklimat kursus dan
penggunaan ifolio
|
3
|
3
|
2
|
2
|
10
|
2
|
Konsep Teknologi &
Inovasi
|
3
|
3
|
2
|
2
|
10
|
3
|
Prinsip BBM
|
3
|
3
|
2
|
2
|
10
|
4
|
Grafik dalam Pendidikan
|
3
|
3
|
2
|
2
|
10
|
5
|
Pemilihan & Penilaian Media
|
3
|
3
|
2
|
2
|
10
|
6
|
Fotografi dalam pendidikan
|
3
|
3
|
2
|
2
|
10
|
7
|
Video dalam pendidikan
|
3
|
3
|
2
|
2
|
10
|
CUTI
PERTENGAHAN SEMESTER
|
||||||
8
|
Mulitimedia
dalam p d p
|
3
|
3
|
2
|
2
|
10
|
9
|
Laman
web dan fungsi
|
3
|
3
|
2
|
2
|
10
|
10
|
Blog dalam pendidikan
|
3
|
3
|
2
|
2
|
10
|
11
|
M-Pembelajaran
|
3
|
0
|
2
|
0
|
05
|
12
|
Pembentangan Projek Kumpulan
|
3
|
0
|
2
|
0
|
05
|
13
|
Pembentangan Projek Kumpulan
|
3
|
0
|
2
|
0
|
05
|
14
|
Refleksi &
Kesimpulan
|
3
|
0
|
2
|
0
|
05
|
Jumlah Jam Pembelajaran dalam satu semester
|
42
|
30
|
28
|
20
|
120
|
|
Jumlah jam ‘Notional’ yang diperlukan
|
3
|
|||||
Jumlah Jam
‘Notional’
|
3
|
6.0 Mod Penilaian/ Evaluation Mode
Item
|
Peratus/percentage
|
Tugasan
Individu
|
30
|
Tugasan
Kumpulan
|
30
|
Peperiksaan
Akhir
|
40
|
Jumlah
|
100
|
7.0 Perancangan Kandungan Kursus
Minggu
|
Topik
|
Pensyarah
|
Tutorial/Aktiviti
|
1
|
Taklimat kursus dan penggunaan ifolio
|
Mejar
Jasmy
|
· Pendaftaran kumpulan tutorial .
· Taklimat
kursus dan pendaftaran kumpulan Tutorial
|
2
|
Inovasi dan reformasi kurikulum : Tuntutannya terhadap profesionalisme
perguruan
·
Inovasi kurikulum
·
Reformasi kurikulum
·
Profesionalisme
perguruan
|
Mejar
Jasmy
|
· Pendaftaran kumpulan tutorial .
· Perbincangan
tajuk-tajuk esei tugasan kumpulan.
|
3
|
Teknologi dan inovasi dalam pendidikan : konsep dan kegunaan
|
Md. Yusoff
Daud
|
·
Mengumpul koleksi foto
dan video klip inovasi dari laman web/ pendidikan
·
Tugasan individu :
email dan biodata individu
|
4
|
Prinsip dan penggunaan BBM dalam proses pengajaran dan pembelajaran
|
Md. Yusoff
Daud
|
·
Pembinaan laman web/
blog
·
Tugasan individu 1a
|
5
|
Grafik dalam Pendidikan
|
Md.
Yusoff Daud
|
·
Pembinaan website/blog
·
Tugasan individu 1a
|
6
|
Pemilihan dan Penilaian Media Pengajaran
|
En. Md.
Yusoff Daud
|
·
Membina bahan bantu
mengajar bukan elektronik
·
Tugasan 1b
|
7
|
Bahan fotografi dalam pengajaran dan pembelajaran
|
Mejar
Jasmy
|
·
Sambungan membina
bahan bantu mengajar bukan elektronik
·
Tugasan Kumpulan 1b
|
CUTI PERTENGAHAN SEMESTER
|
|||
8
|
Bahan video dalam pengajaran dan pembelajaran
|
Mejar
Jasmy
|
·
Pengumpulan bahan-bahan
·
Tugasan kumpulan
|
9
|
Multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran
|
Dr.
Mohd Khalid
|
·
Pengintegrasian bahan-bahan
·
Tugasan kumpulan
|
10
|
Aplikasi perisian persembahan dan penyampaian maklumat berteraskan
komputer dan sesawang (web)
|
PM
Dr. Jamaludin Hj Badusah
|
·
Penulisan akhir
·
Raptai pembentangan
·
Tugasan kumpulan
|
11
|
Penggunaan aplikasi e-group dalam interaksi dan hubungan maya dalam
pendidikan
·
e-group
·
Prinsip
pemilihan
·
Aplikasi
dalam pengajaran dan pembelajaran
|
PM
Dr. Jamaludin Hj Badusah
|
·
Pembentangan tugasan
kumpulan
|
12
|
Blog sebagai alat komunikasi dan bahan pembelajaran
·
Blog
·
Prinsip
pemilihan
·
Kepentingan
dalam pembelajaran
·
Aplikasi
dalam pengajaran dan pembelajaran
|
Dr.
Mohd Khalid
|
·
Pembentangan tugasan
kumpulan
|
13
|
m-pembelajaran sebagai inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran
·
Pengajaran
menggunakan PDA/ telefon bimbit (m-learning)
·
Aplikasi
gabungan komputer
·
Pembelajaran
berdasarkan kesesuaian
|
Dr.
Mohd Khalid
|
·
Pembentangan tugasan individu
|
14
|
Refleksi dan Kesimpulan
·
Inovasi
dan Teknologi dalam Pendidikan
|
PM
Dr. Jamaludin Hj Badusah
|
·
Pembentangan tugasan individu
·
Penilaian pelajar atas talian
tentang kursus.
|
CUTI ULANGKAJI
|
|||
PEPERIKSAAN AKHIR SEMESTER
|
No comments:
Post a Comment