TUGASAN ESEI

LEARNING MANAGEMENT SYSTEM (LMS)

1.0  PENGENALAN

1
         1.1.KONSEP
Learning Management System(LMS) ialah aplikasi berasaskan-web yang mampu mengurus pembelajaran elektonik, mengesan hasil pembelajaran, integrasi dengan pengurusan sumber manusia dan sumber pembelajaran, pembinaan bahan-bahan yang diterima daripada pelajar dan kemudahan bentuk pengurusan pemantapan pembelajaran. Dan semua itu dilakukan dengan online. Sistem LMS ini juga turut digunakan oleh pelajar untuk memuat turun nota, mengakses maklumat berhubung dengan tugasan yang diberikan oleh pensyarah, melihat keputusan peperiksaan, mengambil tugas-tugas dan tes-tes yang harus dikerjakan, serta melihat jadual diskusi secara maya dan keadaan ini memudahkan pelajar-pelajar untuk berinteraksi dengan pensyarah dan rakan-rakan. Manakala pensyarah menggunakan LMS bertujuan untuk memasukkan nota dan memberi maklumat tentang hal terbaru kepada pelajar.



1.1.2.CIRI-CIRI LMS
Perisian yang terdapat dalam LMS pada umumnya antara ialah administrasi, iaitu informasi tentang unit-unit terkait dalam proses belajar mengajar, penyampaian materi, kemudahan akses ke sumber referensi, penilaian ujian online dan pengumpulan feedback, komunikasi, GROVO, MOODLE,dan BLACKBOARD.

1.1.3.PERBEZAAN LMS DAN CMS
LEARNING MANAGEMENT SYSTEM (LMS)
CONTENT MANAGEMENT SYSTEM (CMS)
aplikasi berasaskan-web
program komputer
mengurus pembelajaran elektonik, mengesan hasil pembelajaran, integrasi dengan pengurusan sumber manusia dan sumber pembelajaran, pembinaan bahan-bahan yang diterima daripada pelajar dan kemudahan bentuk pengurusan pemantapan pembelajaran
membuat penerbitan, penyuntingan dan mengubah suai kandungan di laman web serta penyelenggaraan yang mudah dilakukan yang disediakan oleh Laman Web CMS
GROVO, MOODLE,dan BLACKBOARD
i PHP, ASP .NET. JOOMLA, WORDPRESS, DRUPAL, MOVABLETYPE dan MAMBO.

1.1.4.CONTOH LMS DI DALAM IPTA DAN IPTS
·         UKM
I-folio
·         UPM
SPIN
·         UTM
Ilearn System
·         UIA
LearningCare
·         UMPerlis
Claroline
·         UPNM
LearningCube
·         UTHM
Blackboard
·         USIM
myLMS
·         Politeknik Nilai
Cidos
·         UPSI
Mysis
MyGuru
Myportal
·         UM
MyUM
Spectrum UM

1.       1.5.JENIS LMS YANG PERCUMA
·         Claroline
·         Dokeos
·         LRN
·         Atutor
·         Olat
·         Sakai

2.0  ISU

2.1   KEKURANGAN DALAM PENGGUNAAN LMS

Selain terdapat pelbagai kelebihan di  dalam aplikasi Learning Management System (LMS), terdapat juga kelemaham di dalam sistem tersebut. Antaranya ialah, kekurangan interaksi antara pensyarah dan mahasiswa atau bahkan antara mahasiswa itu sendiri. Hal ini demikian kerana, dengan penggunaan LMS pensyarah di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) hanya perlu menyampaikan tugasan atau tutorial hanya melalui sistem tersebut. Sebarang perbincangan mahupun persoalan hanya di sampaikan dan dibincangkan  melalui sistem tersebut. Kurangnya perbincangan dua hala yang memerlukan pensyarah dan pelajar untuk bertemu bersua muka membawa kepada proses pembelajaran dan pengajaran yang cenderung kearah latihan daripada pendidikan. Seterusnya, bagi pelajar yang tidak mempunyai motivasi belajar yang tinggi lebih cenderung untuk gagal. Hal ini demikian kerana, pelajar perlu menilai diri dan bertindak sendiri agar tidak terpesong dari jalan yang sepatutnya.

Selain itu, penggunaan LMS juga membawa kepada sedikit permasalahan kepada pensyarah mahupun mahasiswa. Hal ini demikian kerana, tidak semua tempat tersedia mempunyai kemudahan untuk mengakses internet terutamanya di rumah kediaman pelajar. Malahan, terdapat beberapa dewan kuliah dan bilik tutoran yang tidak mempunyai kemudahan untuk mengakses internet. Bagi pelajar yang tidak mempunyai kewangan yang stabil dan tidak mempunyai komputer peribadi juga sedikit sebanyak memberikan tekanan kerana mereka hanya boleh mengakses internet di kafe siber ataupun melalui telefon pintar. Hal ini menyukarkan mereka untuk membuat tugasan ataupun mendapatkan nota kuliah daripada pensyarah pada waktu lapang di tengah malam. Seterusnya, permasalahan lain yang timbul ialah kurangnya penguasaan Bahasa Komputer dan kurangnya juga tenaga yang mengetahui dan memiliki keterampilan internet. 

2.2  MASALAH YANG BAKAL DI HADAPI


Antara masalah yang bakal dihadapi dalam Learning Management System adalah LMS  tidak muat aliran kerja pentadbiran yang sedia ada: Satu sebab utama untuk melaksanakan LMS adalah untuk menyokong pentadbiran latihan yang cekap. Jadi, jika ini tidak berfungsi untuk pelajar, maka ia adalah masalah yang sebenar. Apabila memilih LMS, pastikan untuk memetakan aliran kerja pentadbiran dan pengguna akhir iaitu pelajar dan menggunakan kaedah ini untuk menyampaikan keperluan pelaksanaan LMS.Seandainya perkara ini tidak dilakukan terlebih dahulu,sistem tidak akan selari dengan apa yang kita kehendaki.Ia agak menyusahkan pelajar untuk menggunakan sistem ini.

     Selain itu,masalah yang bakal dihadapi dalam LMS ini adalah jika sistem tidak dilindungi dengan sebaiknya, ia akan berisiko untuk berlaku pencerobohan oleh pihak yang tidak sepatutnya.Ini akan  menyebabkan segala data pelajar dan pensyarah akan dicuri oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.Oleh itu,sistem keselamatan hendaklah dinaiktaraf setiap masa untuk memastikan penggunaannya selamat.Tambahan pula,penggunaan sistem LMS ini perlu diberi latihan kepada pensyarah dan pelajar untuk memastikan penggunaannya ditahap maksimum.Masalah akan timbul jika mereka tidak diberi pendedahan awal terlebih dahulu.Mereka akan menganggap penggunaan LMS ini menyusahkan mereka dan mereka lebih suka menggunaakan kaedah manual dan pembelajaran dan pengajaran.

3.0  KEPENTINGAN DAN FAEDAH

3.1. KEPENTINGAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Secara umumnya, aplikasi Learning Management System ini amat penting dalam system pentadbiran dalam sesebuah institusi pendidikan. Hal ini kerana ia memudahkan pengguna dalam pelbagai aspek.  Antara kepentingan LMS adalah pembelajaran boleh dilakukan di mana sahaja dan pada bila-bila masa. Hal ini membolehkan pelajar menguruskan sendiri masanya dengan lebih efektif. LMS melibatkan penggunaan kos secara efektif. Pembelajaran secara efektif melalui talian ini membolehkan pelajar meneroka maklumat baru menerusi perpustakaan secara digital atau laman web. Melalui penggunaan LMS, pelajar juga berpeluang untuk berbincang dengan pakar dari universiti melalui emel atau blackboard. Selain itu, LMS dapat memberikan pelbagai kemudahan samaada untuk pelajar, pengurus kursus, tutor, pengurus pusat pembelajaran.
            Selain itu, ia juga mempunyai kelebihan-kelebihan tertentu dan kelebihan ini melibatkan semua pihak dan pengguna. Antara kelebihannya adalah:
Ø  Kelebihan LMS kepada pelajar adalah, dapat merancang pembelajaran,dapat berkomunikasi dengan pensyarah dan rakan sekelas secara maya dan memboleh pelbagai maklumat didapati.
Ø  Kelebihan LMS kepada pengurus pusat pembelajaran pula adalah,untuk menguasai penggunaan suatu perisian kursus dan dan dapat menyalur bahan dari pelbagai sumber.
Ø  Kelebihan LMS kepada pengurus kursus adalah,dapat mendaftarkan pelajar mengikut kursus serta dapat menjalankan program kepada pelajar.

3.2. FAEDAH APLIKASI LEARNING MANAGEMENT SYSTEM (LMS) DALAM PENDIDIKAN
·         
  •       Menetapkan dan merekodkan latihan untuk kakitangan dengan LMS

Mampu menyeragamkan usaha pentadbiran, untuk membuat ia mudah memastikan setiap anggota kakitangan menerima program latihan yang sesuai serta membantu menguruskan bilik darjah, tenaga pengajar, kelengkapan dan sumber-sumber lain yang diperlukan untuk menyampaikan kursus.
  • ·         Memudahkan e-pembelajaran dengan platform pembelajaran secara online

Suatu LMS sering menyediakan satu, portal yang berjenama untuk penghantaran e-pembelajaran.
  • ·            Menggabungkan kesemua maklumat latihan ke dalam satu sistem

Menyemak semula dan melaporkan tentang status program-program latihan di seluruh syarikat, mengenal pasti staf yang telah siap kelulusan tertentu, dan banyak lagi.
·          
  •                      Mengurangkan kos latihan dengan LMS

Sistem LMS yang betul dapat mengurangkan kos latihan anda dalam pelbagai cara, seperti membolehkan penjimatan kos e-pembelajaran (seperti kurang perjalanan, penginapan, bekerja lebih masa, kos pengajaran yang lebih rendah, dan lain-lain) serta menyelaraskan pentadbiran program latihan di setiap organisasi.
·        
  •             Meningkatkan pematuhan dengan keperluan kawal selia

Satu lagi sebab utama untuk melabur di sebuah LMS adalah untuk lebih mematuhi pelbagai kehendak pengawalseliaan yang dikenakan kepada pihak industri dan organisasi. Sebagai contoh, program-program keselamatan yang biasa digunakan untuk penyelesaian LMS kerana ia membolehkan pelajar dan pensyarah dengan mudah menunjukkan bahawa semua kakitangan yang sesuai ke tarikh pensijilan dan latihan yang diperlukan.

4.0  CADANGAN

4.1. CADANGAN PENAMBAHBAIKAN DALAM PENGGUNAAN LMS
LMS merupakan satu sistem yang baik dan berpotensi untuk membawa satu kemajuan yang lebih baik dalam kalangan siswazah dan pensyarah. LMS juga memudahkan siswazah dan pensyarah menyelesaikan urusan dalam pembelajaran seperti kerja kursus, kerja berkumpulan dan banyak lagi tetapi terdapat beberapa masalah yang membantutkan penggunaan LMS dalam kalangan siswazah dan pensyarah. Oleh itu terdapat beberapa cadangan yang boleh membantu dalam memperbaiki penggunaan LMS.
Internet merupakan antara keperluan asas dalam penggunaan LMS. Tanpa internet LMS tidak dapat digunakan. Oleh itu, pihak kerajaan perlu memperbanyakkan internet percuma seperti wifi di setiap tempat negara ini. Perkara ini telah dilaksanakan oleh beberapa buah negeri iaitu Selangor serta Johor dan perlu dilaksanakan di negeri-negeri lain. Dengan adanya kemudahan ini, siswazah dan pensyarah dapat menggunakan LMS di tempat mereka berada selain rumah atau di universiti. Jadi, masalah ketiadaan internet dapat diselesaikan. Selain itu, dengan adanya kemudahan internet percuma ini dapat meringankan beban  pelajar yang kurang bernasib baik. Mereka dapat menggunakan LMS tanpa perlu melanggani internet berbayar.
Kemahiran menggunakan komputer juga memainkan peranan penting dalam penggunaan LMS. Dengan adanya kemahiran menggunakan komputer, penggunaan LMS akan menjadi lebih mudah. Jadi, kemahiran menggunakaan komputer perlu dikuasai oleh setiap individu dengan menganjurkan kursus atau kelas komputer. Kursus atau kelas komputer ini memberi input tentang cara-cara pengunaan komputer dalam pelbagai aspek.Kemahiran menggunakan komputer ini perlu diberikan kepada pelajar-pelajar sejak dari sekolah rendah lagi supaya ketika di universiti mereka sudah menguasai kemahiran menggunakan komputer ini dengan baik.
Di zaman yang serba moden ini, perubahan berlaku dengan sangat pantas. Hal ini kerana dunia kini sangat menitik beratkan tentang kemajuan dalam mana-mana aspek. Oleh itu, laman LMS perlu dikemaskini secara berperingkat dari segi penggunaan dan sistemnya. Jika, laman LMS dikemaskini, pengguna akan lebih berminat dalam menggunakan LMS kerana menggunakan satu sistem yang lebih terkini, baik dan memudahkan. Selain itu, LMS akan menjadi satu sistem yang lebih moden dan tidak berada ditampuk yang lama jika dikemaskini secara berperingkat.
Akhir sekali, dalam laman LMS perlu diwujudkan satu aplikasi komunikasi seperti Webcam dan rakaman suara. Perkara ini dapat mengekal interaksi antara pelajar dan pensyarah walaupun berada diluar sesi pembelajaran secara formal. Pelajar juga akan mendapat bimbingan daripada pensyarah dengan baik ketika menggunakan laman LMS walaupun berada dimana sahaja. Selain daripada mendapat latihan, pelajar juga akan mendapat konten secara berinteraksi dalam laman LMS. 

5.0  KESIMPULAN

Kesimpulannya, LMS memberi kemudahan dan jalan alternative yang lebih baik kepada sisawazah dan Pensyarah. Penggunaan LMS juga lebih memberi impak yang positif kepada setiap siswazah dan pensyarah walaupun terdapat beberapa kelemahan. Penggunaan LMS perlu diperbaiki bagi mempertingkat kemajuan dari segi penggunaannya dan kesan yang baik kepada siswazah dan pensyarah. Selain itu, penggunaannya perlu dipertingkatkan dikalangan siswazah dan pensyarah supaya gaya pembelajaran selari dengan teknologi masa kini.

6.0  RUJUKAN

                    i.            http://bm.selangorku.com/81636/2500-hotspot-wifi-percuma-seluruh-selangor/
                  (22 September 2015)
                  ii.            http://www.sinarharian.com.my/edisi/johor/wifi-percuma-di-seluruh-negeri-1.290510 
(16 Jun)
                iii.            http://anvolentinesalleh.blogspot.my/2011/10/sistem-pengurusan-pembelajaranlms.html
(14 Oktober 2011)
                  v.            https://en.wikipedia.org/wiki/Learning_management_system
                vi.            http://www.moe.edu.my/btp/
              vii.            https://liyanaakmal236.wordpress.com/2012/09/26/

No comments:

Post a Comment